با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید
به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين
وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد
و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
ساده ترین راه برای افزودن استایل به یک صفحه استفاده از شناسه style در تگهای HTML است. برای افزودن استایل به یک تگ باید عبارت " "=style را وارد تگ مربوطه کنیم و ویژگیهای مورد نیاز خود را بین دو دابل کوت ( " ) وارد می کنیم. مثلاً فرض کنید می خواهیم به یک تگ DIV استایل اضافه کنیم. در این صورت تگ DIV به صورت زیر در می آید.
<div style="property:value"
برای نمونه وقتی بخواهیم متن داخل یک DIV به رنگ سبز نمایش داده شود می توانیم به صورت زیر تگ DIV را بنویسیم:
متن داخل DIV
توجه کنید که بین ویژگی color و رنگ سبز ( green ) از علامت دو نقطه ( : ) استفاده شده نه از علامت مساوی که در تگهای HTML استفاده می شود. همچنین لازم نیست مقادیر مورد نظر را بین علامت های نقل قول ( " ) قرار دهیم. می توانید نتیجه به کارگیری کد بالا را در سطر زیر مشاهده کنید:
استفاده از استایلها می تواند به ما کمک کند تا از دوباره نویسی فرمانها جلوگیری کنیم. برای انجام این کار ما می توانیم یک Style را در بخش HEAD در متن HTML خود تعریف کنیم. یک استایل در HEAD با تگ <STYLE> آغاز می شود و با <STYLE/> به پایان می رسد. در قسمت زیر می توانید یک نمونه از استایل را که مشخصاتی را برای تگ <SPAN> تعریف می کند مشاهده کنید که در بخش HEAD در متن قرار گرفته است.
همانطور که می بینید استایل با تگ <style> آغاز می شود. سپس یک کامنت را شروع می کنیم تا مرورگرهایی که از CSS پشتیبانی نمی کنند استایل را نادیده بگیرند و در صفحه به نمایش در نیاورند. در قسمت بعد این خط را مشاهده می کنید:
span { color:red; font-style:italic }
این خط مشخص می کند که هر بار که در صفحه از تگهای <STYLE> <STYLE/> استفاده می شود. متن بین آنها به رنگ قرمز و به صورت ایتالیک نمایش داده می شود. در نوشتن استایل باید در نظر داشته باشید که نباید از علامتهای کوچکتر و بزرگتر ( < و > ) که در اطراف تگهای HTML استفاده می شود، استفاده کنید. همچنین به جای استفاده از علامتهای نقل قول ( " " ) که در متن HTML استفاده می شود از آکولاد ( { } ) در اطراف خواص استایل استفاده می کنیم. خواص مختلف یک استایل هم به وسیله یک نقطه ویرگول ( ; ) از هم جدا می شوند.
فرض کنید می خواهیم برای چندین صفحه از یک سری استایل استفاده کنیم که در همه صفحات مشابه هستند. در این مورد می توانیم از یک فایل استایل خارجی استفاده کنیم تا نیازی به چندین بار نوشتن استایلها نباشد.
برای شروع با استفاده از یک ویرایشگر متن مانند Notepad در ویندوز یک فایل متنی ایجاد کنید. سپس اطلاعات زیر را در این فایل وارد کنید:
div { font-family:Arial } .redtext { color:red }
حالا این متن را با نام example.css ذخیره کنید ( شما می توانید از هر نامی که می خواهید برای ذخیره کردن فایل استفاده کنید، فقط به خاطر داشته باشید که پسوند فایل باید css. باشد. ).
با استفاده از کلاس می توانیم برای یک تگ HTML استایلهای متفاوتی را تعریف کنیم. برای نمونه فرض کنیم می خواهیم در صفحه دو نوع پاراگراف داشته باشیم: یکی با متن مشکی و دیگری با متن قرمز. برای مشخص کردن این دو نوع پاراگراف می توانیم از سلکتور کلاس استفاده کنیم. ابتدا استایل را به صورت زیر می نویسیم:
CSS یا همان Cascading Style Sheet روشی است برای قالب بندی و طراحی اجزای صفحه از قبیل متن، تصویر، زمینه صفحه، کادرها و تقریباً هر چیزی که در طراحی صفحه استفاده می شود بدون استفاده از کدهای HTML. از طریق این استایل شیتها می توانیم از دوباره نویسی کدهای HTML که باعث مشکل شدن کد نویسی و همچنین کند شدن سرعت بارگذاری صفحه در اینترنت می شود جلوگیری کنیم. برای مثال می توانیم یک بار نوع فونت مورد استفاده در یک صفحه را تعیین کنیم و دیگر مجبور نباشیم کد مربوط به فونت را در صفحه به کار ببریم. همچنین می توانیم از این ابزار قدرتمند در مواردی به جای جاوا اسکرپت نیز استفاده کنیم و چون مشکلات جاوا اسکرپت مثلاً غیر فعال بودن جاوا اسکرپت در مرورگر را ندارد با خیالی آسوده تر می توانیم از آن استفاده کنیم.
یکی از پرکاربردترین ابزارها در فتوشاپ که تقریبا در 90 درصد آموزشها استفاده می شود ابزار تایپ می باشد . در فتوشاپ می توانید در جهت افقی و عمودی متن مورد نظر خودتان را تایپ کنید .
توسط ابزار penشما می توانید خطهای راست،منحنی ها یا خطهای آزاد و شکلهای مورد نظرتان را رسم کنید.ابزارpen به همراه ابزارshape می تواند برای تولید اشکال پیچیده بکار رود.در شکل زیر ابزار penوshape نشان داده شده اند. جهت رسم با ابزار pen موارد زیر را تنظیم کنید : 1- ابزار pen را انتخاب کنید. 2- در نوار option موارد زیر را تنظیم کنید:
لایه ها کار کردن بر روی یک قسمت از تصویر را بدون اینکه دیگر قسمتهای تصویر دستکاری شوند را امکان پذیر می سازند.لایه ها صفحات شفافی هستند که به صورت پشته روی هم چیده می شوند.اگر بر روی لایه ای تصویری نباشد شما می توانید لایه های زیری ان را ببینید.برای روشن شدن مفهوم لایه به شکل زیر توجه نمایید. استفاده از پالت لایه ها پالت لایه ها،لیست لایه ها،گروه لایه ها(layer groups) و جلوه های (effects)لایه ها را نشان می دهد.شما با استفاده از دکمه های موجود در پالت لایه ها می توانید بسیاری از کارهای مربوط به لایه ،از قبیل ایجاد لایه،مخفی کردن لایه،نایان ساختن لایه و حذف لایه را انجام دهید.
کانالها تصاویر خاکستری هستند که انواع مختلفی از اطلاعات را ذخیره می کنند . کانالهای اطلاعات رنگ در هنگام بازکردن یک تصویر جدید بصورت اتوماتیک ایجاد می شوند . مد رنگ تصویر تعیین کننده تعداد کانالهای ایجاد شده می باشد . برای مثال یک تصویر در مد RGB بصورت پیش فرض دارای چهار کانال به صورت کانالهای قرمز ، سبزو آبی و بعلاوه یک کانال ترکیبی که برای ویرایش تصویر بکار می رود . شما می توانید یک کانال آلفا برای ذخیره درجه خاکستری تصویرهای 8 بیتی انتخاب شده ایجاد کنید .شما کانال آلفا برای ذخیره ماسک بکار می برید که این کانال به شما اجازه دستکاری ، ایزوله کردن و حفاظت قسمت هایی از یک تصویر را می دهد . شما می توانید کانالهای spot color برای تعیین پلیت های اضافی برای چاپ با جوهرهای spot color ایجاد نمایید .
در فتوشاپ ابزارهای مختلفی برای ترسیم اشکال وجود دارد که می توانید هم به صورت آزاد هم به صورت اشکالی که از قبل به صورت پیش فرض در فتوشاپ وجود دارد استفاده کنید .در این درس با این ابزار آشنا می شوید . شما می توانید یک لایه شکل با بکارگیری ابزار شکل (shape ) یا ابزار قلم (pen) ایجاد کنید . شکل رسم شده به صورت اتوماتیک با رنگ پیش زمینه پر می شود ولی شما می توانید به راحتی رنگ آن را تغییر دهید و یک gradient یا طرح(pattern) به آن اعمال نمایید . توجه کنید که پیرامون یا دور اشکال در ماسک برداری که به لایه لینک شده است ذخیره می گردد.برای ایجاد یک لایه شکل جدید به صورت زیر عمل نمایید :
ابزار ZOOM با ابزار بزرگنمایی ZOOM می توان تصویر را روی صفحه مانیتور بزرگ یا کوچک نمود.با بزرگ سازی تصویر روی صفحه مانیتور می توان کارهای دقیق روی محل های مورد نظر از تصویر انجام داد . ابزار ZOOM در شکل زیر نشان داده شده است .
استفاده از ابزار Ruler Tool ابزار Ruler Tool فاصله بین دو نقطه از تصویر را اندازه گیری می کند.وقتی شما از یک نقطه به نقطه دیگررا اندازه گیری می کنید یک خط غیر قابل چاپ کشیده می شود و پالت Info اطلاعات زیر را نشان می دهد : • مختصات نقطه شروع ( x,y ) • فاصله افقی (w) و عمودی (H) طی شده روی محورهای x و y • زاویه اندازه گیری شده نسبت به محور (A) • فاصله کل پیموده شده (D) • اگر شما یک protractor را بکار ببرید دو مسافت طی شده دیده خواهد شد. یعنی D1 و D2 و کلیه اندازه گیریها به جز زاویه بر حسب واحد تعیین شده در کادر محاوره ای unit & preference اندازه گیری خواهد شد .
این ابزار نیز هم گروه ابزار Healing می باشد و حالت قرمزی چشم انسانها و حالت سفیدی یا سبزی چشمهای حیوانات را از تصاویری که با زدن فلاش دوربین گرفته شده است بر می دارد . برای استفاده از این ابزار آن را انتخاب کرده بر روی چشم مورد نظر کلیک نمایید .اگر از نتیجه راضی نبودید آن را Undo کرده و موارد زیر را از نوار option تنظیم نمایید : Pupil Size : اندازه Pupil را می توانید تنظیم کنید . در واقع مرکز سیاهی چشم تنظیم می شود . Darken Amount : سیاهی Pupil را می توانید تنظیم کنید .
استفاده از ابزار toning (تنظیم شدت رنگ) ابزار toning شامل ابزارهای dodge و burn می باشد. برای روشن تر کردن یک ناحیه از تصویر از ابزار dodge و برای تیره تر کردن یک ناحیه از تصویر از ابزار burn می توانید استفاده کنید.برای استفاده از ابزار dodge و burn به صورت زیر عمل نمایید : 1- ابزار dodge یا burn را انتخاب نمایید .
با توجه به درخواست بازدید کنندگان بخش مقدماتی آموزشهای فتوشاپ در چند روز آینده کامل می شود و علاقه مندان به یادگیری فتوشاپ می توانند از آموزشهای بخش مقدماتی استفاده کنند .در این بخش آموزش 3 ابزار smudge.blur.sharpen را به طور کامل توضیح می دهیم .ابزار smudge عملکرد کشیدن یک انگشت در یک نقاشی آبرنگ را شبیه سازی می کند . این ابزار یک رنگ از ناحیه را می گیرد و آن را در جهتی که درگ می کنید می کشد .
با ابزار Patch می توان یک ناحیه انتخاب شده از تصویر را که با یک ناحیه دیگر بازسازی نمود. همانند ابزار Healing ابزار Patch نیز عملیات Texture ، روشن کردن و سایه دار کردن را همزمان بر روی پیکسل های نمونه برداری شده انجام می دهد . در هنگام بازسازی تصویر با استفاده از ابزار Patch برای داشتن نتیجه بهتر ، سعی کنید ناحیه های کوچکتری را انتخاب نمایید . طریقه بازسازی یک ناحیه با بکار گیری ابزار Patch به قرار زیر است : 1.ابزار Patch را انتخاب نمایید . این ابزار در گروه Clone Stamp Tool می باشد . 2. یکی از موارد زیر را انجام دهید . در تصویر ناحیه ای که می خواهید بازسازی کنید را انتخاب نمایید و در نوار Option گزینه Destination را انتخاب نمایید . 3. برای تغییر ناحیه انتخاب شده به روشهای زیر عمل نمایید برای اضافه کردن به ناحیه انتخاب شده ، در هنگام درگ ناحیه جدید کلید Shift را پایین نگه دارید . برای کم کردن از ناحیه انتخاب شده ، در هنگام درگ کردن در ناحیه انتخاب شده کلید Alt را پائین نگاه دارید . برای تعیین ناحیه مشترک دو ناحیه انتخابی در هنگام درگ کردن ناحیه دوم ، کلیدهای Shift ,Alt را پایین نگاه دارید . 4. اشاره گر را در ناحیه انتخاب شده قرار داده و یکی از موارد زیر را انجام دهید : اگر گزینه Source در نوار Option انتخاب شده است ناحیه انتخاب شده را به ناحیه ای درگ کنید که می خواهید از آنجا نمونه برداری شود . بعد از رها کردن کلید ماوس ، ناحیه دوم به طور اتوماتیک جایگزین ناحیه انتخاب شده اولی می گردد . اگر گزینه Destination در نوار Option انتخاب شده است ناحیه انتخاب شده را به ناحیه ای درگ کنید که می خواهید ناحیه انتخاب شده اولی جایگزین ناحیه دومی گردد .
استفاده از ابزار healing brush با ابزار healing brush بازسازی قسمتی از تصویر با استفاده از نمونه برداری از یکسل های نزدیک آن قسمت امکان پذیر است .این ابزار ، همانند ابزار Clone عمل می کند با این تفاوت که عمل Texture ، روشن کردن و سایه دار کردن پیکسل های نمونه بازسازی شده از تصویر همانند سایر قسمت های تصویر به نظر خواهد رسید . برای بکار گیری ابزار healing brush به صورت زیر عمل نمایید : 1. ابتدا healing brush را از جعبه ابزار انتخاب نمایید . 2.از طریق نوار Option قلم موی مورد نظر را تنظیم کنید .(در تصویر زیر مشخص شده است ) 3. نوع آمیختگی رنگ را از فهرست کشویی Mode و از نوار option انتخاب نمایید . 4. برای بازسازی ار روی پیکسل های تصویر جاری گزینه Sampled را انتخاب کنید و برای جیگذاری پیکسل ها با یک طرح ، گزینه Pattern را انتخاب نمایید .
در دنیای واقعی ، وقتی قلم مو را مدتی بر روی نقطه ای قرار می دهید ، ممکن است اتفاقهای متفاوتی رخ دهد.بسته به نوع رنگ ، میزان کدر بودن آن ،خشک یا مرطوب بودن رنگ لایه قبلی و سایر عوامل ممکن است نتیجه کار را به صورتهای مختلفی ظاهر کند. در فتوشاپ با استفاده از حالتهای آمیختگی رنگ می توانید تمام این حالتها را کنترل کنید.چنانچه از درس قبل به خاطر دارید در نوار Option مربوط به ابزارهای نقاشی و ویرایش ،انتخاب Mode وجود داشت که توسط آن می توانستید حالت آمیختگی نهایی رنگها را تعیین کنید و حالا وقت آن رسیده است که آمیختگی رنگها را بررسی نماییم .
قصد داریم در قسمت مقدماتی آموزش فتوشاپ تمام ابزارها را به طور کامل با انجام چند تمرین ساده برای علاقه مندان به فتوشاپ توضیح دهیم.یکی دیگر از این ابزارهای ،ابزار Art history brush می باشد که به شما اجازه می دهد که از داده های موجود در یک موقعیت History یا یک Snapshot استفاده کنید . در شکل زیر این ابزار نشان داده شده است .
برای بکار گیری ابزار Art history brush به صورت زیر عمل نمایید : 1- در پالت History ، ستون سمت چپ یکی از حالت ها یا یکی از snapshotها را برای به کارگیری آن به عنوان منبع داده برای Art history brush کلیک نمایید. در این صورت آیکن Brush در آنجا ظاهر می شود .
رنگهای پیش زمینه و پس زمینه هر زمان که با فتوشاپ کار می کنید دورنگ فعال در اختیار دارید که عبارتند از رنگ پیش زمینه (Background Color ) و رنگ پس زمینه (Foreground) .رنگ پیش زمینه رنگی است که برای ترسیم ،پر کردن داخل شکل و انتخاب رنگها بکار می رود ورنگ پس زمینه برای پر کردن به صورت gradient و پر کردن محل پاک شدگی از تصویر در هنگام استفاده از Eraser بکار می رود .